Постинг
24.04.2009 14:24 -
Film-Opera - la traviata
Автор: nostalgia
Категория: Музика
Прочетен: 1452 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 25.04.2009 12:57
Прочетен: 1452 Коментари: 0 Гласове:
0
Последна промяна: 25.04.2009 12:57
Film-Opera
Film-Opera
ИСТОРИЯ НА СЪЗДАВАНЕТО
Верди се запознава с нашумелия роман на Александър Дюма-син още през 1848 г., когато е отпечатан. Още тогава у него се появява мисълта да напише опера върху този сюжет. А когато през 1852 г. композиторът вижда в Париж преработения в драма роман “Дамата с камелиите”, той възлага на редовния си литературен сътрудник Франческо Мария Пиаве да напише либретото. Съдържанието на драмата в либретото е предадено в съкратен вид, променени са имената, дори и заглавието – “Травиата”.
Премиерата на операта се състояла на 6 март 1853 г. във Венеция и е образец в историята на колосалните провали. В едно писмо от 7 март с.г. Верди пише на приятеля си Емануеле Муцио: “Снощи “Травиата” претърпя фиаско. Дали вината е моя или на певците, ще отсъди времето”. Причината за този провал не е нито в музиката, нито в либретото. За съжаление, певците не се оказали на нивото на прекрасната вердиева творба. Но като един мъдър човек Верди дори не търси причините за този провал. Просто той оставя на времето да се произнесе. И времето отсъжда! Скоро операта “Травиата” става най-популярната опера на Верди. Тя се играе във всички театри по света до днес, повече от 150 години след създаването си.
Доказателство за безсмъртността на тази творба са думите, изречени от Александър Дюма-син. След като вижда операта на Верди, писателят възкликва: “След петдесет години никой няма да си спомня моята “Дама с камелиите”, но Верди я обезсмърти”.
Митът за “Травиата” (“падналата” жена, “безпътната”) е мит за красивото, обречено същество, което се влюбва и се отказва от луксозния си живот, а след това жертва и любовта си, за да спаси “фамилната чест” на любимия си.
Болното тяло и болният обществен порядък?! Риск!?
Страдаме за тази, която може да пожертва дори краткия си миг на щастие! Не става дума за оперно-романтично възмездяване на една култизанка, а за човешката съдба на белязаната от смъртта.
Склонен съм да попитам, ако тръгнем по линията на развенчаването на мита, способна ли е Виолета да се отрече от света на Дюфол и Флора, дори ако истински е увлечена по Алфред и дали пък неговата любов действително е толкова идеалистична? В такъв случай стрелите се отправят още по-навътре в язвите на обществото. И с нищо не се намалява стойността, тъй като вътрешният конфликт става огромен, не печеливш, нищо повече от една самоизмама!
“Травиата” звучи като сценична балада или като любовна поема.
А не е ли тази любовна поема самоизмама! Нека е самоизмама, но красива, която ни прави добри и великодушни! Готови на саможертва!
Това е романтиката на Верди, романтика, която и днес ни прави съпричастни към “драмата на душата”.
Социалният смисъл – обществото, на чиято съвест тежи съдбата на “дерайлиралата”.
Оптимизмът – наред с трагичните кулминации. Верди съумява да създаде контрастни, пълни с въздействие епизоди на страстна радост от живота!
Дали La Traviata е била създадена по един образец, по един модел, който наистина е живял е по-малко важно, отколкото художествения факт, че Верди е дал образ на една “Травиата”, която наистина съществува, наистина живее – чрез силата на неговата музика!
Две са образните сфери: светът на баловете, на кристалите, примамлив с фалшивия си блясък и шумна веселба…и интимният свят на любовта, спокоен пристан и последно убежище, избрано от охтичавата, за да живее и умре!…
Парадоксална поезия? Да можеш да избягаш от себе си, за да намериш себе си!?…Животът е миг, истинско щастие – още по-кратък миг, но миг, който ни прави по-добри. (Тезата е на Верди – “Любовта прави хората по-възвишени”)
Укорът и присъдата са, когато видим и този “малък свят” разрушен, разпродаден, едно легло, един стол, останалите вещи по пода…
Краят на едно “безумие”!?
Film-Opera
|
ИСТОРИЯ НА СЪЗДАВАНЕТО
Верди се запознава с нашумелия роман на Александър Дюма-син още през 1848 г., когато е отпечатан. Още тогава у него се появява мисълта да напише опера върху този сюжет. А когато през 1852 г. композиторът вижда в Париж преработения в драма роман “Дамата с камелиите”, той възлага на редовния си литературен сътрудник Франческо Мария Пиаве да напише либретото. Съдържанието на драмата в либретото е предадено в съкратен вид, променени са имената, дори и заглавието – “Травиата”.
Премиерата на операта се състояла на 6 март 1853 г. във Венеция и е образец в историята на колосалните провали. В едно писмо от 7 март с.г. Верди пише на приятеля си Емануеле Муцио: “Снощи “Травиата” претърпя фиаско. Дали вината е моя или на певците, ще отсъди времето”. Причината за този провал не е нито в музиката, нито в либретото. За съжаление, певците не се оказали на нивото на прекрасната вердиева творба. Но като един мъдър човек Верди дори не търси причините за този провал. Просто той оставя на времето да се произнесе. И времето отсъжда! Скоро операта “Травиата” става най-популярната опера на Верди. Тя се играе във всички театри по света до днес, повече от 150 години след създаването си.
Доказателство за безсмъртността на тази творба са думите, изречени от Александър Дюма-син. След като вижда операта на Верди, писателят възкликва: “След петдесет години никой няма да си спомня моята “Дама с камелиите”, но Верди я обезсмърти”.
Митът за “Травиата” (“падналата” жена, “безпътната”) е мит за красивото, обречено същество, което се влюбва и се отказва от луксозния си живот, а след това жертва и любовта си, за да спаси “фамилната чест” на любимия си.
Болното тяло и болният обществен порядък?! Риск!?
Страдаме за тази, която може да пожертва дори краткия си миг на щастие! Не става дума за оперно-романтично възмездяване на една култизанка, а за човешката съдба на белязаната от смъртта.
Склонен съм да попитам, ако тръгнем по линията на развенчаването на мита, способна ли е Виолета да се отрече от света на Дюфол и Флора, дори ако истински е увлечена по Алфред и дали пък неговата любов действително е толкова идеалистична? В такъв случай стрелите се отправят още по-навътре в язвите на обществото. И с нищо не се намалява стойността, тъй като вътрешният конфликт става огромен, не печеливш, нищо повече от една самоизмама!
“Травиата” звучи като сценична балада или като любовна поема.
А не е ли тази любовна поема самоизмама! Нека е самоизмама, но красива, която ни прави добри и великодушни! Готови на саможертва!
Това е романтиката на Верди, романтика, която и днес ни прави съпричастни към “драмата на душата”.
Социалният смисъл – обществото, на чиято съвест тежи съдбата на “дерайлиралата”.
Оптимизмът – наред с трагичните кулминации. Верди съумява да създаде контрастни, пълни с въздействие епизоди на страстна радост от живота!
Дали La Traviata е била създадена по един образец, по един модел, който наистина е живял е по-малко важно, отколкото художествения факт, че Верди е дал образ на една “Травиата”, която наистина съществува, наистина живее – чрез силата на неговата музика!
Две са образните сфери: светът на баловете, на кристалите, примамлив с фалшивия си блясък и шумна веселба…и интимният свят на любовта, спокоен пристан и последно убежище, избрано от охтичавата, за да живее и умре!…
Парадоксална поезия? Да можеш да избягаш от себе си, за да намериш себе си!?…Животът е миг, истинско щастие – още по-кратък миг, но миг, който ни прави по-добри. (Тезата е на Верди – “Любовта прави хората по-възвишени”)
Укорът и присъдата са, когато видим и този “малък свят” разрушен, разпродаден, едно легло, един стол, останалите вещи по пода…
Краят на едно “безумие”!?
Следващ постинг
Предишен постинг
Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене